H.J.G.G.V. of heb je genoeg geleerd vandaag? Deze vraag aan studenten houdt volgens teamleider Rick van der Velden de vaart erin bij het onderwijsteam van de bbl-opleiding Automotive & Smart Mobility. “De student vraagt, wij draaien. Binnen ons team staat de student altijd op nummer 1.”
Leestijd: 3 min.
De vraag ‘Heb je genoeg geleerd vandaag?’ beantwoorden alle studenten van de bbl-opleiding Automotive & Smart Mobility om de tien weken. Uit de antwoorden en uit de tips of tops die de studenten hebben, haalt het onderwijsteam een top drie die overal te zien is waar docenten en studenten samenkomen. “De docenten weten wat hun te doen staat en de studenten weten waarop ze de docenten kunnen aanspreken,” zegt Rick van der Velden.
Bijblijven
Docenten en studenten dragen ieder op hun eigen manier verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. “Onze studenten hebben een leerbaan en verdienen hun eigen centen. Dat vraagt een bepaalde zelfstandigheid van hen die we ook terug willen zien tijdens de lesdag op school en in de praktijk. Van docenten verwacht ik dat ze bijblijven in hun vak en weten wat er in de auto- en mobiliteitsbranche speelt. Gelukkig zijn het allemaal vakidioten,” lacht Rick.
De veranderingen in de autobranche gaan snel. Denk aan elektrische auto’s en hybride rijden. Ook drones en engineering zijn de opleiding binnen gekomen. “We werken nauw samen met het bedrijfsleven om up to date te blijven. Onze bbl-opleiding staat met één been in de praktijk en met één been in het onderwijs. Docenten krijgen regelmatig scholing bij bedrijven of we huren gastlessen in.”
Meegroeien
Binnen het team Automotive & Smart Mobility hebben docenten een zeer afwisselende job, schetst Rick. Iedere docent geeft les en begeleidt een groep studenten gedurende het hele opleidingstraject van aanmelding tot en met de diplomering. Dat betekent dat een docent ook loopbaanbegeleider, stagebegeleider, zorgcoach en mentor is. “Je groeit gedurende de hele opleiding met de student mee, want je kent hem van haver tot gort. Dit kan alleen als een docent oprechte belangstelling heeft en interesse toont in het wel en wee van een student. Anders werkt het niet.”
Zonder relatie, geen prestatie is dan ook het motto van dit onderwijsteam. “In onze ogen doen we niks bijzonders dan ogen en oren hebben voor de behoeften van onze studenten, zowel op persoonlijk, onderwijskundig als beroepsmatig niveau. Daar groeit de student van en ook de docent.”
Het onderwijsteam Automotive & Smart Mobility was een van de genomineerden voor de titel Onderwijsteam van het jaar 2019. De verkiezing die jaarlijks georganiseerd wordt door de BVMBO en AOb. Karim Anghar ging in gesprek met dit onderwijsteam. Bekijk hier meer films over werken in het mbo.