vrijdag 11 november 2022

Ondernemerschap in het mbo: “Je moet het onderwijs zoveel mogelijk personaliseren”

Dimitri van Dillen (41), geboren en getogen in Hengelo, is docent op ROC van Twente. Daar geeft hij onder andere les in het vak Ondernemend gedrag. ‘Vanachter je laptop een online handeltje beginnen is niet zo ingewikkeld. Maar jezelf presenteren, je doelgroep bepalen, vervolgens op een juiste manier benaderen en voor je product interesseren, dat is een ander verhaal.”

Leestijd: 4 minuten

Kenmerkend voor Dimitri’s docentschap is het experiment aangaan en het bewandelen van ongebruikelijke paden. Zijn ‘eigenzinnigheid’ was, volgens het juryrapport, ook een belangrijk argument om hem afgelopen oktober uit te roepen tot mbo-docent van het jaar 2022. Hij doet het niet om anders te zijn, maar om bij zijn studenten de connectie te vinden die hen verder helpt: “Het is geweldig dat ROC van Twente, waar ik al zeker een jaar of tien werk, me hierin steunt. Je moet het onderwijs zoveel mogelijk personaliseren, dat is mijn stokpaardje.”

Olijfbomen
Zo staat hij nu op het punt om naar Griekenland te vertrekken, samen met een groep studenten. Aanleiding was een les over olijfolie. “Een goede fles begint vanaf zo’n twaalf euro. Dat vonden mijn studenten erg veel. Vervolgens heb ik het hele productie- en transportproces uitgelegd. Een deel begreep het daarna, maar een aantal nog niet. En dus gaan we nu naar Lesbos om olijven te oogsten. Plukken, persen en verpakken. Wanneer we als eerste dan die hoge berg opgaan waar de olijfbomen staan, begint het ze waarschijnlijk wel te dagen.”

Kennisdeling
Over het ondernemerschap en over ondernemend gedrag kan Dimitri tegenwoordig ook uit eigen ervaring spreken. “Dat is een beetje toevallig ontstaan, tijdens corona”, legt hij uit. “Ik ben ook docent ICT en collega’s vroegen me vaak iets over online lesgeven. En logischerwijs vroegen ze vaak hetzelfde. Om het mezelf wat makkelijker te maken, en omdat ik sterk geloof in kennisdeling, heb ik een website opgezet: www.onderwijs-op-afstand.nl.” Dat leidde er vervolgens toe dat Dimitri regelmatig voor trainingen en workshops op dit gebied werd gevraagd. “Nadat ik dit een tijdlang als vrijwilligerswerk deed, besloot ik samen met mijn collega Lars Knol om er een onderneming van te maken.”

Daarbij geldt voor Dimitri: de klant is koning, maar de student is keizer. “Het combineren van een eigen bedrijf met het docentschap is af en toe zeker puzzelen. En toch lukt het. Ik ben niet minder gaan werken. En als het erop aankomt, gaan mijn studenten voor. Altijd.”

Nederland kent veel ondernemers. Een groot deel van deze ondernemers heeft een opleiding in het mbo gedaan. Daarnaast begeleiden zij vaak mbo-stagiaires om het vak in de praktijk te leren. Wil je meer weten over Ondernemerschap in het mbo? Kijk dan op de website van de MBO Raad.


Ondernemerschap in het mbo: “Je moet het onderwijs zoveel mogelijk personaliseren”