In 2009 was Magda van Garderen klaar voor een nieuwe stap in haar loopbaan als bankmedewerker. Voor de klas staan trok haar aan. Ze volgde in de avonduren een lerarenopleiding en combineerde haar baan als docent bij het Hoornbeeck College met haar werk als Assistent Kedietadvies bij de bank. Sinds augustus 2018 werkt Magda volledig in het onderwijs.
Leestijd: 3 min.
Toen Magda van Garderen (52) in 2009 startte met de tweedegraads lerarenopleiding Economie, hield ze haar baan bij de bank aan waar ze al ruim 24 jaar werkte. “Ik vroeg af en toe een dag of dagdeel vrij om stage te kunnen lopen. De combinatie van werk en studie was pittig, maar mijn familie en mijn vriendinnen hebben mij altijd gesteund. Die steun was heel belangrijk voor mijn studiesucces.”
Thuis in het mbo
In het tweede leerjaar ging Magda naast haar fulltime baan als Assistent Kredietadvies stagelopen bij het Hoornbeeck College, waar ze via een medestudent terechtkwam. In het derde leerjaar kon ze naast haar werk en haar opleiding twee dagen per week aan de slag als docent economie. “Ik voelde me meteen thuis in het mbo. Het docententeam is over het algemeen wat ouder dan in het voortgezet onderwijs. Veel collega’s komen ook uit de praktijk. We kunnen onze werkervaring delen met studenten.”
Examensecretaris
Naast economie voor studenten van de financiële en de secretariële opleidingen, verzorgt Magda het vak rekenen en medisch rekenen voor studenten van de opleiding zorg. Ook is ze stagebegeleider en mentor bij de financiële opleiding en examensecretaris bij de sector zorg. Dit laatste doet ze samen met een collega. “We zorgen ervoor dat het hele toetsproces goed verloopt en alles wat daarmee samenhangt. Aan het einde van de opleiding checken we of er van elke student een compleet diplomadossier is en alle cijfers overeenkomen voordat de student kandidaat gesteld wordt en het diploma mag ontvangen.”
Afgebakend
Magda ervaart de werkdruk in het onderwijs anders dan toen ze bij de bank werkte. Het werk als docent geeft haar meer voldoening. “Bij de bank nam ik geen werk mee naar huis. In het onderwijs kan dat niet omdat studenten en collega’s aanwezigheid van je verwachten. Zij willen graag een reactie als ze een vraag hebben bijvoorbeeld. Een flexibele houding, maar tegelijkertijd duidelijk zijn in wat je wel of niet kunt betekenen, is nodig in het onderwijs.”
Eerlijk en betrouwbaar
Een docent is in haar ogen ook meer dan lesgever alleen. “Ik werk op een christelijke school waar het belangrijk is om studenten te vormen voor de maatschappij vanuit een beroepsperspectief en een Bijbels perspectief, Dat betekent dat ik mijn financiële studenten ook meer meegeef dan goede economische vaardigheden. Eerlijk en betrouwbaar zijn, is net zo belangrijk.”
Dirk Megens, Leraar van het Jaar mbo 2019, interviewde Magda van Garderen voor het YouTube-kanaal Dit is mbo over werken in het mbo. Hij vraagt collega’s waarom zij kozen voor het mbo. Kijk hier naar de andere video's.
In 2019 sloten bank- en verzekeringswezen een convenant met onderwijsorganisaties om medewerkers van financiële instellingen die interesse hebben in een baan in het onderwijs, te begeleiden. Meer weten over het convenant ‘Aan de slag voor de klas’, kijk dan hier.