donderdag 7 november 2019

“Ik vind het belangrijk om van elkaar te leren”

Studenten zien groeien in hun persoonlijke ontwikkeling en mee groeien met hen. Dat is de drijfveer van docente Joselle Bogaerts (26). Ze heeft het “supergoed” naar haar zin bij ROC Nijmegen. Haar collega Dirk Megens, Leraar van het Jaar mbo 2019, interviewt haar voor het YouTube-kanaal van Dit is mbo over werken in het mbo.

Sinds 2018 geeft Joselle Nederlands en burgerschap en is ze studieloopbaanbegeleider en lid van domein examencommissie bij de opleiding Facilitair leidinggevende niveau 4. Best een groot takenpakket voor een beginnend docent. “Ik houd van uitdaging”, zegt Joselle. Ook al komt er veel op haar af in haar eerste baan, Joselle voelt zich gesteund door de begeleiding van het team en van de school. Vorig schooljaar was een van haar collega’s haar buddy met wie ze regelmatig samen zat om te evalueren hoe het gaat. Vanuit ROC Nijmegen is er een inductietraject opgesteld voor startende docenten. En nee, dat houdt niet in dat docenten snel klaar gestoomd worden om up and running voor de klas te staan. Gedurende twee jaar kunnen beginnende docenten zich ontwikkelen en professionaliseren via een coach, cursussen en intervisies, legt Joselle uit.

Meegroeien

Zij heeft haar plek gevonden in het mbo. “Ik vind het fijn dat de studenten wat ouder zijn. Mijn studenten zijn aan het leren voor een beroep. In mijn lessen gaat het daardoor niet alleen over Nederlands en burgerschap, maar ook over de beroepspraktijk. Ik zie de studenten voor mijn neus groeien in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. En ik groei met hen mee. Dat vind ik zo mooi aan het mbo.”



Leeftijdsverschil

En het leeftijdsverschil tussen Joselle en haar studenten? “Ik vind het juist leuk dat het leeftijdsverschil klein is. Daardoor kan ik een persoonlijke band met hen opbouwen. Ik weet wat er bij hen leeft en speelt waardoor ik het gevoel heb dat ze eerder bij mij aankloppen voor zaken die ze niet met een oudere collega willen bespreken.”

Tuurlijk was het voor Joselle even zoeken naar haar rol en hoe ze zich voor de klas moet opstellen. “In het begin hield ik de touwtjes strak, maar ik leerde al snel dat ik veel meer bereikte als ik de touwtjes iets liet vieren door de studenten zelf verantwoordelijk te maken voor hun studiesucces.” Voor de klas staan, houdt het vak van mbo-docent dan ook niet in volgens Joselle. “Ik heb als docent veel meer een begeleidende en coachende rol. Ik vind het ook heel belangrijk om van elkaar te leren en open te staan voor de inbreng van studenten. Ik neem ze mee in mijn leerproces. Andersom doen ze dat ook waardoor we echt samen toewerken naar het diploma.”


“Ik vind het belangrijk om van elkaar te leren”