maandag 8 juli 2024

Ambassadeursteam 2024 brainstormt over landelijke uitrol mbo-label


De studenten van het winnende ambassadeursteam Midden kwamen vlak voor de zomervakantie tijdens een kick-off meeting in Utrecht bij elkaar om te kijken hoe ze hun oranje-paarse ‘MBO heeft het in de hand-label’ landelijk kunnen gaan uitrollen. Aan enthousiasme, goede ideeën en originele invalshoeken was geen gebrek. “We mogen best groot denken.”

Leestijd: 4 minuten

Het is alweer even geleden, maar tijdens de kick-off blijkt nog maar eens hoeveel indruk het ‘Dit is mbo Ambassadeursgala’ en de weg richting overwinning op de verschillende leden van Team Midden heeft gemaakt. Mara: “Na afloop stond ik op de dansvloer, hamburger en drankje in de hand, en toen drong het pas goed tot me door: we hebben gewonnen!” Sanne: “Het was een belevenis, écht vet. Ik weet nog dat we tijdens de ambassadeursbijeenkomst in Hilversum met alle drie de teams in één ruimte bij elkaar zaten. Toen ik die anderen zo enthousiast over hun idee hoorden praten, stonden we voor mijn gevoel 1-0 achter, ook omdat we het kleinste team hadden.”

Breder trekken
Uiteindelijk pakte het goed uit voor Team Midden dat met het idee om via een mbo-label de zichtbaarheid van alle voor Nederland onmisbare mbo’ers te vergroten, de meeste handen op elkaar kreeg. Niels: “Ons eerste plan was om alle mbo-opleidingen in beeld te brengen, te laten zien wat je allemaal met het mbo kan. Al brainstormend kwamen we erachter dat we het breder moesten trekken, door aandacht te vragen voor wat mbo’ers máken. In dit geval via een speciaal label, in de vorm van een sticker.” Jorn: “Voor ons was het gala een eerste, belangrijke stap. We hadden expres al een label ontworpen, als stok achter de deur om ons idee verder uit te rollen.”

Positieve reacties
En dat gaat nu dus ook echt gebeuren. Caeley: “Ik heb hele leuke reacties gehad op onze sticker en de boodschap ‘MBO heeft het in de hand’, ook door de oranje-paarse kleurcombinatie.” Jorn: “Sommige mensen vonden dat het handje op een stopteken lijkt. Zelf had ik het zo niet gezien en het was ook niet de bedoeling, maar het zet onze boodschap extra kracht bij. Zo van: stop, kijk eens wat al die mbo’ers doen voor Nederland.” Larisha: “Ik heb de sticker aan verschillende mensen en studiegenoten laten zien, ook om te kijken of duidelijk is waar die voor staat en of de boodschap van het logo in combinatie met het verhaal, goed overkomt. De reacties waren eigenlijk allemaal positief.”

Groot denken
Die boodschap is precies waar het om draait. Want wie wil Team Midden bereiken? En hoe? Sanne: “Ik denk dat je nationaal, regionaal en lokaal moet kijken en naar mogelijkheden op sociale media. Ken je Bas Baas? Die heeft een eigen YouTube kanaal met zo’n 120 duizend volgers en dus een heel groot bereik.” Niels: “We zouden ons plan kunnen presenteren bij lokale ondernemersverenigingen, om te vragen of mkb-bedrijven ons label op hun producten willen plakken of bij hun ingang willen hangen. Ook als bewijs dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar we kunnen bijvoorbeeld ook Hannie Vlug, directievoorzitter van S-BB, vragen of ze ons idee deelt met alle 225 duizend S-BB-leerbedrijven. Stel dat 10% ‘ja’ zegt, dan hebben we in één klap ruim 20 duizend bedrijven te pakken. Ook kan ik Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, vragen of hij meedoet. Ik heb hem na het gala gesproken en ben met hem gelinkt. We mogen best groot denken.”

Joost Klein
Aan ideeën en enthousiasme is geen gebrek, zoveel is duidelijk. In no time timmeren de teamleden een concept Plan van Aanpak in elkaar, met een globale planning, belangrijke acties en taken. Sanne: “De basis moet goed zijn, dus voordat we starten houden we een enquête onder studenten, docenten en andere belangrijke doelgroepen om te vragen wat ze van het label vinden.” Mara: “Waar we ook aan denken, is om een filmpje of jingle te maken waarin we kort ons idee pitchen. Hoe gaaf zou het zijn om dit vervolgens terug te horen op Radio 538 of FunX? “ Niels: “Samen hebben we een heel groot netwerk. Een vriend van me heeft connecties bij het Amsterdam Dance Event. Ook weer een perfecte ingang.” Sanne: “Of wat te denken van Joost Klein. Heeft die geen mbo gedaan?”

Help je een handje?
De studenten van Team Midden willen via een mini-enquête graag achterhalen of hun mbo-label zegt waar het voor staat. Vul je de vragenlijst ook in? Het zijn maar vier vragen. Dankjewel alvast!


Ambassadeursteam 2024 brainstormt over landelijke uitrol mbo-label