dinsdag 3 december 2019

Makelaar wordt mbo-docent: “Ik voel me thuis op het mbo”

Amy Euverman werkte 17 jaar in de vastgoedwereld, voordat ze koos voor een baan in het onderwijs. Het was een lang verborgen wens van haar om voor de klas te staan. “Zet me voor een groep en ik voel me opperbest.” Sinds 2015 is ze docent bedrijfseconomie op het ROC van Twente. Dirk Megens, Leraar van het Jaar mbo 2019, interviewt haar voor het YouTube-kanaal van Dit is mbo over werken in het mbo.

Amy Euverman had een afwisselende baan en een goed salaris als makelaar en als leidinggevende van een makelaarskantoor. Toch knaagde er iets. “Als ik eerlijk naar mezelf keek, dan vond ik kennisoverdracht naar klanten of collega’s toe veel leuker dan het sluiten van een deal.” Omdat ze merkte dat vastgoed haar steeds minder bekoorde, kwam Amy terug op haar oude wens: docent worden. Ze schreef zich in voor de Kopopleiding bij Hogeschool Windesheim en volgde op basis van haar hbo-diploma Management, Economie & Recht de eenjarige lerarenopleiding. “Ik wilde zo snel mogelijk les kunnen geven om te kijken of docent zijn bij mij past. Je loopt meteen stage op een school en krijgt ongeveer een dag in de week les in onder andere vakdidactiek, leerprocessen en pedagogisch handelen.” Het was een pittige opleiding. Zeker als je ook een gezin met jonge kinderen hebt, zegt Amy. “De opleiding vraagt veel tijd en flexibiliteit. Omdat de Kopopleiding in mijn geval maar één jaar duurde, was dat te overzien.” Toekomstbestendig
Aan het einde van de Kopopleiding kreeg Amy een baan aangeboden op een middelbare school én bij ROC van Twente. Nadat ze de lesboeken economie van beide scholen had bekeken, was de keuze snel gemaakt. “De opleiding Facilitair leidinggevende niveau 3 en 4 past inhoudelijk beter bij mijn eigen kennis en ervaring in het vastgoed en leidinggeven.” Daar kwam nog bij dat Amy ontdekte dat ze in het mbo meer mogelijkheden had om zichzelf te ontwikkelen. Niet alleen in het lesgeven door de verschillende niveaus waarop studenten de opleiding binnenkomen, maar ook als het gaat om andere taken. “Ik ben stagebegeleider en houd me binnen ons team bezig met onderwijsontwikkeling. Samen met ons team werken we continu aan de ontwikkeling van onze opleiding en het curriculum van de nieuwe niveau 3-opleiding allround medewerker facilitaire dienstverlening. Daarnaast ben ik schoolcoach voor de stichting leerKRACHT. Als ik vijftien jaar verder, kan ik naast het lesgeven ook een heleboel andere taken doen. Door die ruimte voelt het mbo toekomstbestendig voor mij.”

Ondernemingsplan
De overgang van makelaar naar docent ging Amy gemakkelijk af. “Ik voel me thuis op het mbo. Ik weet wat ik doe en vakinhoudelijk weet ik waar ik het over heb. Het contact met de studenten is ook goed. Tijdens mijn eerste week bij ROC van Twente stond ik voor alle leerjaren. De eerstejaars waren net zo nieuw als ik, maar de derdejaars wisten dat ik de nieuwe docent was. Dat vond ik aan de ene kant spannend, maar het contact verliep heel soepel. Zij moesten een ondernemingsplan schrijven, waarbij ze mijn input nodig hadden. Daardoor ontstond er snel wederzijds vertrouwen in de samenwerking met de derdejaars studenten. Dat vond ik spannend. Zij hadden nog nooit een ondernemingsplan geschreven. Daardoor stonden we gelijk en ging het contact vanzelf. Het voelt heel natuurlijk om voor de klas te staan. Ik was ervan overtuigd dat ik het lesgeven in me had. Dat is uitgekomen.”

Dirk Megens heeft nog meer mbo-docenten geïnterviewd over hoe het is om te werken in het mbo. Deze interviews zijn te zien op het YouTube-kanaal van Dit is mbo.


Makelaar wordt mbo-docent: “Ik voel me thuis op het mbo”