Larisha, mbo-student Verpleegkunde en lid van het winnende Ambassadeursteam 2024, reisde op de derde dinsdag van september naar Het Prinsjesdagevent in Den Haag. Hier promootte ze het oranje-paarse label ‘het mbo heeft het in de hand’ en legde ze nieuwe contacten, onder wie met Eppo Bruins, de minister van Onderwijs.
Leestijd: 3 minuten
Goede tradities zijn er om in ere te houden, dus kwamen verschillende ministers, staatssecretarissen, Kamerleden, ja zelfs de premier, ook dit jaar tijdens Prinsjesdag naar het Prinsjesdagevent in salon Aveda The Hague om zich door mbo-studenten te laten stylen en make-uppen. Ook van de partij was Larisha, student Verpleegkunde van MBO Utrecht én lid van het Ambassadeursteam 2024. Ze kwam er om sfeer te proeven, maar had ook een belangrijke missie: het oranje-paarse label ‘het mbo heeft het in de hand’ promoten onder mensen, juist uit de landelijke politiek, omdat zij met hun connecties kunnen helpen bij het verspreiden van de boodschap dat Nederland zonder mbo’ers nergens is.
Stampvol
Larisha keek haar ogen uit in de stampvolle kapsalon, waar haar teamgenoot (en patissier) Jorn heerlijke bonbons uitdeelde. “Er waren enorm veel camera’s. Dat had ik echt niet verwacht. Iedereen wilde opnames maken van de kappers en visagisten, maar ook van de beveiliger, de gastvrouw en Jorn. Ondanks alle drukte, was de sfeer heel ontspannen. Mensen waren vrolijk, kletsen met elkaar, in afwachting van hun knipbeurt of visagiebehandeling.”
Minister Bruins
Tussen de bedrijven door bleef er voor Larisha genoeg ruimte over om tijdens korte praatjes iets over het mbo-label te vertellen. “Ik heb iedereen een sticker gegeven en uitgelegd waar het voor staat. Met minister Bruins heb ik wat langer gesproken. Hij was enthousiast over ons initiatief en liet weten onze missie te steunen. Ook voelde hij wel wat voor een eventueel vervolggesprek met het hele team. Hopelijk lukt het om dit te organiseren!”
Mini-enquête
Voordat het zover is komen Larisha en haar mede-teamleden eerst zelf nog een keer bij elkaar. “De basis is gelegd, nu wordt het tijd voor nieuwe stappen. Voor de zomer hebben we een mini-enquête gehouden over of het mbo-label ook écht zegt waar het voor staat of dat we misschien dingen moeten aanpassen. Binnenkort bespreken we de resultaten en bouwen we verder aan een plan van aanpak.”
We gaan ervoor!
“Ook willen we zoveel mogelijk bedrijven over de streep trekken om ons label te gebruiken”, vervolgt Larisha. “En we denken na over de lancering van een eigen website en Instagram-account. Ik was al enthousiast over onze plannen, maar door alle reacties van de mensen hier vandaag, ben ik nog positiever. Iedereen hoopt dat we met ons label de zichtbaarheid van alle voor Nederland onmisbare mbo’ers kunnen vergroten. Dat geeft superveel energie. We gaan ervoor!”