Met 22 inzendingen van 17 deelnemende scholen had de jury van de Rekenchallenge MBO dit jaar écht iets te kiezen uit een kwalitatief hoogstaand en gevarieerd aanbod. Uiteindelijk ging de 750 euro voor ‘het uitje met de klas’ naar rekendocent Lieke Ganzeboom en haar eerstejaars studenten van de Retail Opleiding van ROC van Twente.
Leestijd: 5 minuten
“Ik ben altijd al een rekengek geweest”, zegt Lieke als we haar een dag na de prijsuitreiking bellen om nog even door te praten over de aanvliegroute richting winst van de Rekenchallenge MBO. “Toen ik hier negen jaar geleden begon, werd er bij onze opleiding relatief weinig aan rekenen gedaan. Ik ben het gat ingedoken, heb rekenlessen gemaakt en meegeholpen om het vak op de kaart te zetten. Studenten hadden er merkbaar profijt van, vooral bij vakken die met vakleer te maken hadden.”
Spelelementen
De echte mbo-brede sprong naar voren volgde twee jaar geleden, toen rekenen ging ‘meetellen’ als examenvak. Lieke: “Wij leiden onze studenten op tot Retailmedewerker, dus rekenen hoorde al tot het standaardrepertoire. Onze studenten moeten als ze straks achter de kassa staan wel terug kunnen tellen, voorraden bijhouden, en iets van btw en bedrijfseconomie afweten. Saaie materie? Dat is maar hoe je het bekijkt. Ik koppel rekenvoorbeelden en sommen, als ik ze al gebruik, zoveel mogelijk aan het dagelijks leven of de winkel, de plek waar de meesten later gaan werken. Soms voeg ik spelelementen toe, organiseer ik wedstrijdjes of een kahoot-quiz om de lessen leuk te houden.”
Iets van de studenten
Dat Lieke na een tip van een collega besloot mee te doen aan de ‘rekenchallenge‘ is dan ook geen toeval. “Ik vond het een supertof initiatief en heb het idee bij een eerstejaars groep niveau-2 studenten ‘op het bord gegooid’ met de vraag of zij er iets mee konden. Het moest iets van de studenten zijn, vond ik. Ze reageerden enthousiast, sleutelden een mindmap in elkaar, bespraken de aanpak en besloten om een video te maken. Die is opgenomen in onze eigen opleidingswinkel Het Lokaal waar verschillende situaties zijn gefilmd waarbij studenten moesten rekenen.”
Betekenisvol
Dit deden ze op een hele originele manier, vindt ook Leraar van het Jaar mbo en Rekenchallenge-jurylid Lieke Brugman. “De inzending van Lieke en haar studenten sprong eruit. Ze lieten op verschillende manieren via verschillende methoden zien dat er meerdere wegen naar het goede antwoord leiden. Ik vond het sowieso mooi om te zien hoe in alle inzendingen het rekenen werd gekoppeld aan de beroepspraktijk. Elk op hun eigen manier, waardoor het voor studenten ook echt inzichtelijk en betekenisvol werd.”
Energie en plezier
Iemand die vanuit studentperspectief kan meepraten over de betekenis van rekenen is Esmee Bruurmijn, derdejaars Verpleegkunde niveau-4 op het MBO College Almere, voormalig mbo-ambassadeur en als zodanig lid van de jury. “In mijn opleiding is rekenen een belangrijk vak. Dat hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de schildersopleiding of Social Work, had ik niet meteen verwacht. Alleen daarom al vond ik het leuk om jurylid te zijn. Hoe ik de inzendingen heb beoordeeld? Ik lette specifiek op dingen die me verrasten, zo van ‘o ja, hier heb je dus ook rekenen voor nodig’. Verder moest ik er energie van krijgen en keek ik of er met plezier aan de video of poster was gewerkt. In de inzending van het ROC van Twente kwam dat allemaal mooi samen.”
Rekenmachine
“Het is echt gaaf dat we de eerste prijs hebben gewonnen”, besluit Lieke. “Mijn studenten waren blij, het geeft een positieve boost. Vaak denken ze dat ze alles kunnen oplossen met de rekenmachine op hun telefoon. Maar daar heb je niks aan als je niet wat je moet intypen voor het berekenen van de goede uitkomst. De kunst bij het vak rekenen is om aan te tonen wat je eraan hebt en wat het oplevert. Een initiatief als de Rekenchallenge MBO helpt daar enorm bij, weet ik nu uit ervaring.”
Rekenchallenge MBO
De Rekenchallenge MBO, het initiatief van Kennispunt MBO Taal en Rekenen en CINOP, daagt studenten en docenten uit om de inhoud van de rekenlessen te koppelen aan het beroep. Dit jaar zorgden 17 scholen voor 22 inzendingen (posters en korte video’s) waarvan er 6 doorgingen naar de finale. De jury bestond uit Lieke Brugman, Esmee Bruurmijn, Hans Voskamp (rekenexpert Cinop), Jelle Sjollema (Rekendocent Mediacollege Amsterdam), en de experts vanuit het kennispunt Taal en Rekenen.