Wekelijks een uurtje ‘professioneel koffiedrinken’. Zie hier in een notendop het geheim achter het succes van het onderwijsteam Helpende Zorg & Welzijn MBO College Zuidoost van ROC van Amsterdam, dat vorig jaar tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala de gouden award won. Wat er tijdens de koffie wordt besproken? Loopbaancoach en teamlid Jac. de Wit vertelt.
Leestijd: 5 minuten
Jac. de Wit is een onderwijsman bij uitstek. Hij werkt al lange tijd voor ROC van Amsterdam, was docent en opleidingsmanager, en praat merkbaar blij over zijn huidige baan als loopbaancoach bij het deelteam Zorg & welzijn van de opleiding Helpende Zorg en Welzijn, niveau 2. “In mijn functie help ik studenten bij praktische zaken, zoals het vinden van een passende vervolgopleiding. Bij complexere vragen komen vaak mijn collega’s in beeld om gezamenlijk dat laatste zetje in de rug te geven. Daarbij stellen we altijd twee vragen. Hoe zit iemand in elkaar? En: wat past bij wie?”
Teammentoraat
De naam van deze door het team zelf ontwikkelde maatwerkgerichte insteek? Teammentoraat. Wat volgens Jac. de Wit iets anders is dan een studentbespreking. “Een studentbespreking gaat vaak over de vraag of een student wel of niet overgaat, of over het opmaken van de balans richting een nieuw semester. Bij het teammentoraat draait het om het samen bespreken van lastige casussen. Daarin nemen we alle factoren mee die in een casus samenkomen - van iemands thuissituatie tot de stageplek – en maken we optimaal gebruik van de band die ieder van ons met zijn of haar studenten heeft. Waar de docent, zorgcoördinator of mentor vaak individueel met een student aan de slag gaat, doen wij dat juist niet. Ook sturen we studenten niet meteen door naar een externe hulpverlener, maar proberen we er altijd eerst onderling uit te komen.”
Professioneel koffiedrinken
Dat dit vaak lukt, komt onder meer door de structurele aanpak. Jac. de Wit: “Het teammentoraat is een standaard onderdeel van ons teamrooster. We spreken bewust niet af aan het einde van de dag, maar juist ’s ochtends. Wekelijks, op een vast moment, onder het mom van een ‘uurtje professioneel koffiedrinken’. Daarom is het ook zo leuk om te doen. Het feit dat we als team een mix vormen van verschillende persoonlijkheden en culturen met elk hun eigen kwaliteiten, draagt bij aan het succes van het teammentoraat. Er is altijd wel iemand die begrijpt hoe je bepaalde problemen aanpakt.”
Mooi om te merken, vindt Jac. de Wit, is het team door het teammentoraat is gegroeid. “We hebben allemaal een rol in het team, onze sterke punten en ontwikkelkanten. Om hierover met elkaar te praten, is openheid nodig, een veilige setting. Die hebben we samen gecreëerd, wat heel fijn voelt.”
Van A naar B brengen
Wie Jac. de Wit zo enthousiast over het teammentoraat hoort praten, snapt meteen waarom zijn team zich inschreef voor de Onderwijsteam van het Jaar 2022-verkiezing. “Mijn collega Brigitte Oostburg en ik kregen apart van elkaar een mailtje met de vraag of we wilden meedoen. We hebben wat info verzameld, een spontaan filmpje gemaakt en dat vervolgens opgestuurd. Tijdens de tweede ronde hield Brigitte een te gek verhaal waarmee we door gingen naar de finale die we uiteindelijk wonnen. Of dit ons verraste? Niet helemaal. Ons verhaal zat heel praktisch in elkaar over hoe we ‘kids in de klas’ zo goed mogelijk van A naar B helpen. Als team leven we voor onze doelgroep. Dat overbrengen en dat kunnen laten voelen, is het allerbelangrijkst.”
Op de foto het 'Onderwijsteam van het Jaar 2022', met v.l.n.r. Jac. de Wit, Brigitte Oostburg, Nabila Akachar, Sabirine Tahiri en Hellen Welles.
Tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala op 15 mei a.s. maken we bekend wie het 'Onderwijsteam van 2023' wordt. Je volgt de verkiezing live via ons YouTube-kanaal.