Er mag, nee: moet!, meer worden gelezen. Ook in het mbo. Daarom is het leesoffensief ‘Heel mbo leest!’ gestart om scholen aan tips en inspiratie te helpen en zo (meer) studenten aan het lezen te krijgen. En dat werkt. “Boeken veranderen mijn kijk op de wereld.”
Leestijd: 4 minuten
Een mooie boekencollectie op elke schoollocatie. Kasten met tweedehands boeken om mee te nemen. Schrijf- en verhalenwedstrijden voor studenten en docenten. Schrijvers uitnodigen op school. De les starten met voorlezen. Een boekenpitch waarbij studenten boeken promoten. Het zijn zomaar wat voorbeelden van hoe mbo-scholen hun studenten verleiden om meer te lezen en wat vaker een boek te pakken. Lezen is belangrijk. Het stimuleert de taalontwikkeling van studenten en zorgt voor betere schoolprestaties. Vandaar dat pasgeleden Het leesoffensief ‘Heel mbo leest!’ is gelanceerd.
Rijker mens
Tijdens de officiële start van het leesoffensief in een zaal vol met docenten, bibliotheekmedewerkers en studenten, vatte dagvoorzitter Özcan Akyol (‘Eus’) het belang van lezen mooi samen. “Ik ontdekte de liefde en de lol voor lezen op het mbo. Boeken werden steeds belangrijker voor mij. Ik leerde nieuwe woorden en andere werelden kennen. Zonder al dat lezen was ik waarschijnlijk nooit schrijver geworden. Van lezen word je een rijker mens. In praktische zin heeft het mijn leven gered.”
Dichtclubje
Dat een mbo-breed leesoffensief geen overbodige luxe is, bleek ook uit reacties van docenten. Van Zeeland tot Friesland, via Drenthe naar Limburg: veel mbo-scholen zijn op hun manier bezig met het aanzwengelen van het leesplezier onder hun studenten. Al moet daar wel geld en (letterlijk) ruimte voor zijn. Is dat geregeld, dan doet een stukje creativiteit soms wonderen, vertelt een docent die op school een dichtclubje heeft opgericht voor studenten die willen lezen én schrijven. Een andere docent gooit er wat humor in met het
filmpje van Arjen Lubach over ‘begrijpend lezen’, terwijl iemand anders zijn studenten ‘boek-enthousiast’ maakt door het in klas vertellen van verhalen.
Toffe docent
Hoe studenten zélf (de lol van) het lezen ervaren kwam mooi naar voren tijdens een gesprek met vijf echte lezers die zich allemaal om verschillende redenen op de boeken hebben gestort. “Lezen is voor mij een manier om mijn hoofd leeg te maken of om inspiratie op te doen”, aldus Lisanne, student Social Work op het Deltion College. Willem, student Brood & Banket op Zadkine, was naar eigen zeggen op de middelbare school helemaal niet van het lezen, omdat het ‘moest’. “Nu ik daarin meer word vrijgelaten, voel ik de ruimte om te lezen wat ik wil. Ook heb ik een hele toffe docent Nederlands. Dat scheelt enorm.”
Rust en ruimte
Op haar beurt baalde Kayleigh, student horecaondernemer op Zadkine, op de middelbare school van het magere aanbod. ”Er waren bijna alleen maar kinderlijke boeken. Die vond ik niet leuk om te lezen. Het aanbod in onze schoolbieb is beter, veel meer gericht op mijn niveau en smaak. “Ik heb intussen 200 boeken en organiseer geregeld boekenmarkten op school”, vertelde Kathy, Social Work student op het Deltion College en boekrecensent namens BookTalk. “Een boek is veel leuker dan een film”, vond Mila, student Brood & Banket op Zadkine en horrorfan, “Omdat je zelf het verhaal moet inbeelden.” Dat lezen ook echt wat oplevert, vonden ze allemaal. Kayleigh: “Door te lezen heb ik mijn woordenschat uitgebreid, Nederlands én Engels, en ben ik taalvaardiger geworden.” Kathy: “De rust en ruimte die het lezen van boeken me geven, hebben mijn kijk op de wereld een stukje veranderd.”
Lees hier alles over het leesoffensief ‘Heel mbo leest!’