donderdag 13 januari 2022

Team Infra van het Koning Willem I College: Lekker flexibel!

Flexibiliteit. Hét toverwoord voor Team Infra van het Koning Willem I College. Dit team werd afgelopen voorjaar genomineerd voor Onderwijsteam van het Jaar, een wedstrijd van de AOb en de BVMBO. Docente Laura de Hoon (Nederlands, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap) vertelt over hoe wendbaar zij is binnen het team.

Leestijd: 4 minuten

Het onderwijsteam Infra levert jaarlijks vele technische grond-, weg- en waterbouwers af. Het is een heel zelfstandig team, dat op veel locaties lesgeeft. Vak- en avo-docenten (docent Algemeen Vormend Onderwijs) zien elkaar door al die locaties misschien relatief weinig, maar ze investeren veel van die tijd in op een goede manier met elkaar samenwerken. Interesse voor elkaar is daarbij belangrijk, denkt Laura de Hoon. Samen met 4 andere avo-docenten en 12 vakdocenten helpt zij jaarlijks zo’n 500 studenten aan een opleiding, diploma, baan, of een combinatie van deze drie.

“Onze studenten worden, letterlijk, opgeleid binnen een bedrijf. Namelijk in simulatie- of praktijklokalen binnen grote infrastructuurbedrijven in de regio zoals Brabant Water of energiebedrijf Enexis. Via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) of bedrijfsscholen is de afstand met het bedrijfsleven heel klein,” vertelt Laura. “Als docent ben je veel heen en weer aan het reizen. Maar het grote voordeel daarvan is dat het bezoeken van al die locaties enorm bijdraagt aan de kwaliteit van ons onderwijs.”

Populair
“De vakken Nederlands, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap die ik geef, zijn meestal niet de meest populaire, haha. Maar dat vind ik stiekem wel de uitdaging. Die matige populariteit komt bijvoorbeeld omdat (volwassen) studenten eerder weinig naar school gingen en ze niet uitblonken in deze vakken. Ze kregen te horen dat ze ‘het toch niet konden.’ Maar dat is natuurlijk onzin, ze kunnen het zéker. Soms komt het omdat hun interesses elders liggen. Ze willen gewoon met techniek bezig zijn.”

“Het is voor mij zaak om mijn lessen zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij waar ze de hele dag het liefst mee bezig zijn: infratechniek. Ik besteed dus veel aandacht aan wat ze op dat moment aan het doen zijn. Ik ga bij ze langs en vraag ze het uit te leggen. Later, bijvoorbeeld als ze een presentatie moeten geven voor het vak Burgerschap, snap ik beter waar ze het over hebben. Ik kan er op doorvragen. Ook de examens kan ik zo beter laten aansluiten bij hun interesses. Hierdoor zijn de studenten gemotiveerder om ‘mijn’ vakken goed te doen en is hun slaagkans hoger.”

Recht voor z’n raap
Een beetje souplesse komt de onderwijsteamleden ook op andere gebieden van pas. Laura: “Dit is geen 9 tot 5 baan. We hebben veel (volwassen) studenten die avondonderwijs volgen. Dus ik ben ook wel ’s avonds aan het werk. Er zijn wel wat dames in deze opleiding, maar het is toch vooral een mannenwereld. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat zelf overigens juist fijn. Recht voor z’n raap. En dat maakt het vak er alleen maar leuker op.”

Presentator Karim Amghar ging op bezoek bij de drie finalisten van Onderwijsteam van het Jaar. De verkiezing die jaarlijks georganiseerd wordt door de BVMBO en AOb. Het onderwijsteam van het Koning Willem I greep net mis aan de titel, maar kwam wel in de top 3.