donderdag 17 oktober 2024

#mboinvloed: ‘Meer aandacht voor studentengeluk in nieuwe cao’


Wat is nodig om werken (en studeren!) in het mbo nog leuker en interessanter te maken? Dat was, in het kort, de vraag waarover docenten, ander onderwijspersoneel en werkgevers in het mbo zich bogen tijdens zes regionale mbo-carrouselbijeenkomsten. Ook studenten lieten hier van zich horen, onder wie mbo-ambassadeurs Carlijn en Sanne.

Leestijd: 5 minuten

Mbo-scholen en hun werknemers maken elke paar jaar afspraken over onderwerpen als de hoogte van het salaris, het aantal vakantiedagen en de hoeveelheid werkuren per week. Deze afspraken vinden uiteindelijk hun plek in de ‘cao mbo’. Door de snelle ontwikkelingen in het mbo is het belangrijk dat er in de cao nog meer aandacht komt voor het werkplezier van alle mbo-medewerkers. Speciaal voor die gelegenheid vonden er zes regionale bijeenkomsten plaats, ‘mbo-carrousels’, waar werkgevers en werknemers uit het mbo met ideeën kwamen om werken in het mbo nog leuker en interessanter te maken. Ook studenten waren van de partij om te vertellen hoe zij vinden dat het mbo van de toekomst eruit moet zien.

Super interessant
“Toen ik hoorde over de mbo-carrousel in Doetinchem, heb ik me meteen aangemeld, het leek me super interessant”, vertelt Sanne, mbo-ambassadeur namens Zone.college. “Ik moest een praatje houden over mijn droomschool. Voor mij moet school fijn, gezellig en veilig zijn. Een plek waar je je thuis voelt. Waar docenten met je meeleven, zonder dat ze álles over je weten. Op mijn droomschool werken docenten met veel praktijkervaring en docenten die zelf nog niet zo lang van school zijn, die weten hoe snel dingen veranderen en wat dit voor jongeren betekent. Een mix dus van jong en oud, ervaren en nieuw; stuk voor stuk mensen die hun passie voor het vak met studenten willen delen.”

School als ontmoetingsplek
Ook Carlijn, mbo-ambassadeur van het Summa College, leverde graag haar bijdrage aan de mbo-carrousel, in haar thuisstad Eindhoven. “Ik had een filmpje gemaakt over de mbo-school van de toekomst. Als het aan mij ligt wordt de school meer een ontmoetingsplek, met ruimte voor het persoonlijke gesprek. Docenten werken er als begeleiders, in een coachende rol. Ze helpen studenten bij het halen van hun diploma, maar begeleiden mensen ook tijdens hun loopbaan. In mijn toekomstige mbo-school werken mbo, hbo en universiteit nauw samen; liefst in hetzelfde gebouw.”

Lastige klant
Sanne vond het fijn om te merken dat ze echt bij gesprekken aan de verschillende ‘tafels’ werd betrokken. “Iemand vroeg me bijvoorbeeld hoe ik dacht over de verdeling tussen theorie en praktijk. Tijdens mijn studie Bedrijfsleider Dierverzorging oefenden we veel praktijksituaties in de klas, bijvoorbeeld hoe je omgaat met een lastige klant. In ons geval was dat de docent, iemand die je kent, bij wie je fouten durft te maken. Terwijl ik dit liefst met échte klanten zou doen. Bij een andere discussie ging het over de stageopzet. Daar had ik ook wel mijn ideeën over. Het is nogal een verschil of je één dag per week stageloopt of een blokstage doet van acht weken lang acht uur per dag. Die blokstage vond ik superzwaar, omdat ik op zaterdagochtend én zondag werkte. Het zou fijn zijn als daar wat meer rekening mee werd gehouden.”

Docenten begeleiden
Ook Carlijn mengde zich volop in de discussies, waaraan deelnemers van verschillende mbo-scholen meededen. “Een van de gesprekken ging het over hoe je studenten meer eigen verantwoordelijkheid geeft tijdens hun opleiding, ze meer zelf hun tijd laat indelen. In het hbo gebeurt dat al, in het mbo nog niet zoveel. Daar zijn dus mooie stappen te zetten. Aan een andere tafel merkte iemand op dat je docenten meer moet gaan begeleiden in het coachen van hun studenten. Dat vond ik wel een goeie.”

Studentengeluk
Of en welke input uit ‘hun’ mbo-carrousels een plek krijgt in de nieuwe cao, is ook voor Carlijn en Sanne de vraag. Carlijn: ”Ik hoop dat ‘studentengeluk’ meer aandacht krijgt, en medewerkersgeluk uiteraard. Geluk in je studie, in je loopbaan, in alles wat je doet. Dat is belangrijk. Verder hoop ik dat de school een ontmoetingsplek wordt, waar verschillende werelden samenkomen, mensen elkaar vinden, versterken en samenwerken. En waar natuurlijk ook les wordt gegeven, liefst zoveel mogelijk door mensen uit de praktijk.”

Kwartje viel
“Ik herken veel in wat Carlijn zegt over studentengeluk, omdat ik het zelf heb meegemaakt”, aldus Sanne. “In het begin boeide school me niet, ik deed eigenlijk maar wat. Tot het kwartje viel. Ik ging mijn best doen, won Skills, werd mbo-ambassadeur. Tijdens mijn laatste studiejaar werkte ik op dagen dat ik ook les had, waardoor ik studie-uren zou missen. Mijn docent zei: ‘Sanne, je werkt aan je toekomst, doe je schoolwerk maar thuis. Waarmee ik wil zeggen: geluk dwing je deels ook zelf af.”


#mboinvloed: ‘Meer aandacht voor studentengeluk in nieuwe cao’