Hoe werkt het?

De mbo ambassadeursverkiezing gaat flink op de schop. We nemen afscheid van het stemmechanisme en verwelkomen een professionele vakjury. Daarnaast worden de kanshebbers tijdens deze spannende wedstrijd op de voet gevolgd door een cameraploeg. Want onze getalenteerde mbo’ers mogen gezien worden! Lees snel verder en ontdek waarom je dit jaar zeker weer mee moet doen.

Mbo’ers pakken aan

Het YouTube-programma, genaamd ‘Mbo’ers pakken aan!’, zal de stemcampagne vervangen en zorgt voor meer zichtbaarheid en inhoud. We leren de studenten, hun motivaties en talenten beter kennen. Tijdens drie challenges worden ze door een professionele vakjury beoordeeld op vaardigheden gebaseerd op de 21st century skills. Er wordt onder andere gelet op de vakkundigheid, oplossend vermogen, maatschappelijke betrokkenheid en communicatieve vaardigheden. Elke challenge kent winnaars, maar er kan slechts één student de landelijke mbo ambassadeur worden. Het klinkt nu al spannend!

Daar heeft iedereen baat bij

De verkiezing is leuk voor de hele school. De spannende elementen zullen het gesprek van de dag worden. Onder studenten, én docenten. Want trots verbroedert. En de mogelijke landelijke aandacht voor de school is ook erg interessant. Daarnaast werkt het programma voor de deelnemers als een springplank voor hun carrières. Niet alleen komen ze in aanraking met de praktijk en interessante professionals, maar ze ontvangen ook een uitgebreid vaardigheden-certificaat. Dit is de beoordeling die de jury heeft gedaan. Handig voor op hun cv en LinkedIn.

Iedereen is een winnaar

Het belooft een leuk, mooi en leerzaam traject vol coaching en ervaringen te worden. Ondanks dat er in elke ronde een selecte groep doorgaat, kent de verkiezing geen verliezers. Tijdens de Dag van het mbo worden alle kandidaten namelijk op een spectaculaire manier in de spotlights gezet. Daarover volgt binnenkort meer!

Dus doe mee!

Tot 1 juni mochten scholen een student aanmelden voor de ambassadeursverkiezing. Hij of zij valt op door ambitie, motivatie en inzet. De student durft zich enthousiast te profileren via verschillende mediakanalen – waaronder YouTube. Ook is het belangrijk om te kunnen presenteren onder tijdsdruk. Vereist is dat de kandidaat gedurende de verkiezingsperiode op school zit en dus geen laatstejaars student is.

Lees hier meer over de verkiezing Beste leerbedrijf en praktijkopleider