Alicia volgt de opleiding Pedagogisch Werk met uitstroomprofiel Onderwijsassistent
“Ik wist van kleins af aan al dat ik een juf wilde worden. Voordat ik aan de opleiding begon heb ik me goed ingelezen en wist ik dat ik meteen in het eerste jaar stage mocht lopen. Dit was voor mij heel belangrijk omdat ik meteen met de kinderen wilde werken”.
“Ik heb inmiddels op twee verschillende basisscholen stage gelopen. Eerst in groep 1/2 en nu loop ik stage in groep 1. Sinds dit jaar doe ik ook oppaswerk bij verschillende adressen en bij verschillende doelgroepen (leeftijden)”.
“Mijn droom is dat ik ooit voor mijn eigen klas mag staan in het basisonderwijs. Ik zal deze opleiding ook gebruiken als opstapje voor naar de pabo”.
Het mooie aan Alicia is haar bescheiden houding. Ze is nooit haantje de voorste, maar observeert altijd eerst de situatie of verwerkt de instructie en gaat dan gedegen en planmatig aan de slag. Ze stelt haar eigen doelen, maar doet dat pas als ze volledig op de hoogte is van een opdracht. Heel gericht stelt ze vooraf vragen voor ze aan de slag gaat. Ik vind haar een mbo’er met gedrag dat succes op het hbo voorspelt.
Los van deze mooie, voorbeeldige werkhouding is Alicia een echte teamplayer, ze valt goed binnen de groep.
Alicia is een doorzetter, een echte kanjer. Wij zijn als docententeam enorm trots op haar. Alicia is een meisje dat echt hard moest leren om voldoende resultaten te kunnen halen.
Op de basisschool had zij enorm veel moeite met rekenen. Ze kreeg er buikpijn van iedere keer in de lessen. Het gaat mij nooit lukken dacht ze. Gelukkig was er 1 juf die het licht in haar zag. Ze liet Alicia niet zakken. Oefende met haar, vertelde iedere keer dat het haar wel ging lukken. Een grote steun en toeverlaat van deze juf. Dankzij deze juf durfde zij ook naar het mbo te gaan.
Ze kreeg mavo-advies en deed dit na de basisschool. Daarna had ze de keuze om havo of mbo te doen. Ze bleef terugdenken aan de juf die een enorm voorbeeld voor haar was en dacht: dit is mijn missie. Ik moet ook andere kinderen over de streep trekken, hen het gevoel geven dat ze het kunnen. Ze zelfvertrouwen geven zodat ze durven door te zetten en Alicia koos voor het mbo, voor de opleiding Onderwijsassistent. Ze is nu een trotse 'juf' op een stageschool in haar tweede leerjaar. Ze is een voorbeeld voor veel kinderen. Ook in haar vrije tijd houdt zij zich hiermee bezig. Kinderen die moeite hebben met vakken zoals rekenen en Nederlands probeert zij door extra ondersteuning en begeleiding zelfvertrouwen te geven, want dat is zo belangrijk!
Alicia zelf zegt: “Ook nu nog hebben veel studenten twijfels over het starten op het mbo, vanwege angst voor bijvoorbeeld rekenen, Nederlands en Engels. Ik zeg: niet bang zijn, gewoon starten! Ga in overleg met je mentor, voer gesprekken en vraag ondersteuning, want je kunt het!”
“Ik vind het leuk om te schrijven. Ik houd al sinds ik 7 ben een dagboek bij met belangrijke gebeurtenissen in mijn leven. Ik ben nu ondertussen al in mijn 4e dagboek aan het schrijven! Die dagboeken ga ik bewaren voor later om terug te lezen. Oh, en bijna niemand weet dat ik 11 zwemdiploma’s heb”.