Adama komt oorspronkelijk uit Guinee en is een alleenstaande moeder met twee kinderen. In 2011 is ze naar Nederland gevlucht en verbleef ze in diverse asielzoekerscentra. Eenmaal in Helmond is ze na haar inburgeringscursus gestart met de Entree opleiding Assistent dienstverlening en zorg. Ze is ouder dan de gemiddelde Entree student (Adama is 26 jaar), maar dat is geen probleem. Zij heeft voor de groep zelfs een meerwaarde: ze straalt haar rust, gedrevenheid, doorzettingsvermogen en enthousiasme uit op de andere studenten. Op het moment dat ze hoorde dat ze stage moest lopen, was zij één van de eersten die zelfstandig een stageplek had gevonden bij Basisschool Sint Trudo in Stiphout. Het begin was zwaar, vooral om de hele dag te moeten werken en daarna de huishouding van haar eigen gezin op zich te nemen. Maar met het doel voor ogen om deze opleiding af te maken en nog verder door te leren heeft zij zich hier doorheen geslagen. Aanvankelijk heeft ze bij haar stage zelfstandig moeten schoonmaken, maar al snel heeft ze aangegeven dat ze dan niemand spreekt en ze hier zelf dus minder van leert (zeker omdat Nederlands haar aandachtspunt is). De school wilde graag meewerken en de werkzaamheden zijn aangepast. Het schoonmaakwerk is er nog op de woensdagmiddag, maar daarnaast assisteert zij bij de groepen met de rekenlessen en leeslessen. Deze situatie die ze gecreëerd heeft, is voor beiden een win-win-situatie: de kinderen leren van haar en Adama wordt geholpen in haar eigen taalontwikkeling. In de pauzes surveilleert ze met collega’s en heeft ze contact met alle leerlingen. De leerlingen komen tijdens de pauzes ook regelmatig naar juffrouw Adama met vragen wat ze moeten doen.
De combinatie van haar gezin met haar schoolloopbaan. Haar doorzettingsvermogen en haar wil om zich te blijven ontwikkelen. Zij wil presteren en voor haar kinderen een voorbeeld te zijn. Wie een doel heeft en hier voor gaat kan dat doel bereiken!
Heel leuk, interessant en ze is vooral erg trots!
Ze wil graag door naar niveau 2 en later 3 en afhankelijk van hoe het gaat (de kinderen worden ook steeds groter) nog verder doorstuderen. Adama wil graag met kinderen blijven werken. Maar haar toekomstdroom van toen ze heel jong was - om als advocaat te gaan werken - heeft haar ook nog niet losgelaten...
Adama heeft een hele tocht achter de rug in haar leven. Haar doorzettingsvermogen, hoe ze de taal beheerst en jongeren helpt, en haar wil om te leren: ze is een voorbeeld voor velen die uit andere landen hier naartoe komt!
Adama is een prettig persoon om in het team erbij te hebben. Ze is heel flexibel en soms te bescheiden. Ze ondersteunt de hele dag in de klas en ze durft alles aan te pakken. Ze zegt nooit: dat kan ik niet, maar pakt het op en gaat er mee aan het werk. Ze is heel aardig voor de kinderen. Het is mooi om te zien welke ambitie ze heeft en hoe gedreven ze er ook aan werkt om die ambitie waar te maken. En dat naast het managen van haar gezin. Ze is binnen gekomen als stagiaire op niveau 1, maar ze functioneert als een beginner op niveau 3. Binnenkort is er in de hogere klassen een project over de Islam en ook daar krijgt ze in rol. Wij zijn heel blij met Adama!